Listening to World Music: «Homeless» (Paul Simon ft. Ladysmith Black Mambazo). The Strange in Familiar Package.

Вторая неделя моего обучения на курсе Мировой музыки закончилась, и я хочу поделиться с вами своим эссе.
На этой неделе лекции были посвящены альбому Пола Саймона (Paul Simon) «Graceland». В 1986 году эта новаторская пластинка дала западному миру возможность познакомиться с музыкальной культурой Африки. Альбом, тепло принятый музыкальными критиками, 5 раз становился платиновым (полный список наград и переизданий смотрите здесь) и представляет собой электронную смесь следующих музыкальных направлений: поп, а капелла, рок, исикатамия и мбаканга.


Скандальная атмосфера создалась вокруг этой работы, главным образом, потому, что часть композиций была записана в ЮАР, что по мнению многих, нарушало культурный бойкот этой страны (в то время Запад пытался привлечь внимание к проблеме апартеида в ЮАР). Кроме того, альбом заставляет задуматься о вопросах профессиональной этики, присвоения материала и сотрудничества в музыкальной среде. В общем тема достаточно интересная и неоднозначная.
Материалов о «Graceland» в сети сейчас очень много, поскольку альбом пробудил новую волну внимания в свете своего 25-летия. Кроме заметок в разных СМИ, можно найти множество видео об истории создания этой пластинки. Ну а я перейду, пожалуй, к своему заданию.

Как и на прошлой неделе, на выбор было представлено 4 темы для домашней работы. Я выбрала эту:
See one of the many versions of the Paul Simon-Ladysmith Black Mambazo collaboration in the song “Homeless.”:

Comment on the relationship between sound, word, languages, and images in this music video, and how you think the music video fits into the what “world music” in the 1990s was striving to achieve: the strange in familiar package; the commodification of difference, authenticity, the heroic acts of the world music producer, and so forth.

Вот моё сочинение:

On this video we can see Ladysmith Black Mambazo (LBM) performing «Homeless» at Nobel Peace Prize Concert. This Concert has been held annually since 1994, and LBM took part in it in 1999. As we can see, the audience’s reaction is very warm and vivid. It means that spectators are happy to greet either the song or the group though 13 years passed since «Graceland» album was issued.
In terms of sound of this video, the common is the four-part chorale harmony showing the influence of European missionaries, and simple melody on two repeatedly sung fragments of the song. The first is «Homeless, homeless, moonlight sleeping on a midnight lake» and the second one «Somebody say ih hih ih hih ih, somebody sing hello, hello, hello, somebody say ih hih ih hih ih, somebody cry why, why, why?» In these parts the tune is really catchy and we want to repeat it more and more. If we talk about what is different, then we should mention the structure of the song. There are several parts: it starts with Shabalala’s monologue; then there is a zulu-language part; then Homeless-part with its catchy tune, where details change but the leading tune remains the same; and finally «Somebody say ih hih ih hih ih…» with interrupting Zulu phrases alien to the ear. We should also pay attention to the regular clicking sounds in the last part of the song. Moreover piercing sounds of Shabalala’s voice looking like laughter (on the 0:53 sec), his bleating vibrato (i.e. 03:15 sec) and general «ih hih ih hih ih» are not similar to the Western music at all. There are no instrumental background in the «Homeless», only 10 male voices, and it’s easy to imagine them singing the same song somewhere outside without any stage.
There are two languages used in this composition. The Zulu language brings some mystery, making us touch one of unknown and distanced cultures. I think that the preamble in English is a certain way to dispose the audience to the whole song. I don’t know the meaning of the Zulu part of lyrics but after those several sentences in English it seems to be clear. For sure the English lines bring us back the feeling of familiarity and are an important thing for commodification of such a musical product.
If we draw our attention to the picture we’ll certainly notice 9 men standing in a row and a leader (Shabalala) in front of them. They all wear distinctive multicoloured shirts associating with Africa. All singers make similar movements describing the song’s content better. On the other hand making such movements is not peculiar to the Western culture. The leader is more mobile and expressive. For example, he walks back and forth in a dancing gait and even jumps at the end of the performance.
All these common and different moments are interwoven to let the people of different countries and cultures understand this piece of music, to make them sympathize with these 10 singers and with their motherland, to make them feel acquainted with something strange. People may feel compassion, indignation, amazement or desire for support but anyway it’s difficult to keep equity. That is what makes us buy such a product, especially if it’s our first experience of watching this kind of «mixed-culture» performance.

Пока комментарии от сокурсников ещё не опубликованы, но я дополню ими эту запись через пару дней.
Высказывайтесь насчёт трека «Homeless», а также насчёт самого альбома «Graceland». Было бы интересно узнать ваше мнение!

Поделиться:
  • http://facebook.com/profile.php?id=100000370762451 Olga Malakhova

    Получила я «7» за это задание. Вот такие комментарии мне оставили:
    student2 → Well-written, however it does not address the latter part of the questions as well.
    student3 → The detailed description of the music was illuminating and appreciated.